قدام نوری مالکی نخست وزیر عراق در امضای حکم اعدام صدام سبب شده است رسانه های وابسته به کشورهای عربی شایعه استعفای وی را منتشر کنند.

این رسانه ها به نقل از مقامات برجسته سیاسی عراق اعلام کردند, نوری مالکی نخست وزیر استعفای خود را به دفتر جلال طالبانی رییس جمهوری ارائه کرده است.

بنا بر ادعای رسانه های وابسته به کشورهای عربی , دولت نوری مالکی پس از پخش تصاویری از اعدام صدام با مشکلاتی مواجه شده که این مساله احتمالا منجر به استعفای مالکی شده است.

در این میان‌, علی دباغ سخنگوی دولت عراق استعفای نوری مالکی را تکذیب کرد اما در این حال گفت: هماهنگی میان برخی اعضای دولت وجود ندارد.

برخی منابع نیز با انعکاس خبر استعفای نوری مالکی , دخالت های سفیر امریکا در عراق و محدودیت اختیارات نوری مالکی را به عنوان ریشه های چنین اقدام احتمالی مورد توجه قرار داده اند.

بنا بر اعلام برخی منابع عراقی , مقامات بلندپایه امریکایی در گفتگو با مقامات عراقی خواسته اند مالکی از استعفا منصرف شود تا برخی تضمین های جدید در رابطه با گسترش اختیارات و برداشتن فشار از دولت در برخی مسائل داده شود.

این منابع عراقی افزودند: مالکی از زمان دیدار با بوش در اردن در حدود دو ماه پیش قصد استعفا داشته است.

همچنین به گفته منابع عراقی , برخی مسائل موجب استعفای مالکی محدودیت اختیارات , دخالت امریکایی ها و فشار بر دولت از سوی سفیرامریکا پس از انتشار فیلم اعدام صدام بوده است.

انتشار اخباری درباره استعفای نوری مالکی دو روز پس از انتشارمصاحبه وی با روزنامه وال استریت ژورنال صورت گرفت که نوری مالکی در آن گفته بود , حاضر نیست برای بار دوم به عنوان نخست وزیر این کشور انتخاب شود.

مالکی نخست وزیر عراق که حدود 7 ماه پیش به عنوان بلندپایه ترین مقام اجرایی عراق انتخاب شده است در این مصاحبه از مشکلات فراوانی که متحمل شده سخن گفت و افزود: امیدوارم تا پیش از پایان زمان تعیین شده این منصب را ترک کنم.

وی که تنها آرزوی خود را تحقق وحدت ملی عراق می داند بر این نکته تاکید کرده است که بیشتر تمایل دارد که به ملت عراق خارج از این پست دولتی که دارد خدمت کند مثلا درچارچوب پارلمان یا حتی ارتباط مستقیم با مردم در قالب یک حزب یاسازمان ساده , بنابراین محال است که بار دیگر مسئولیت یک سمت حکومتی مانندنخست وزیری را برعهده بگیرد.

مالکی با بیان این که تمایل چندانی برای به عهده گرفتن سمت نخست وزیری نداشته و تنها به خاطر مصالح ملی مردم عراق دست به‌این کار زده است افزود: مدت زمان سمت نخست وزیری عراق چهار سال است اما این امکان قوی وجود دارد که این مهلت زمانی به واسطه تغییر احزاب در پارلمان عراق کاهش یابد.

نخست وزیر عراق با انتقاد ازعملکرد نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا گفت: عملکرد این نیروها و حتی ارتش عراق با سرکوب گروههای مسلح و شورشی در عراق بسیار کند صورت می گیرد و همین مساله به اعضای این گروه ها فرصت می دهد که حملات بیشتری را در عراق سازماندهی کنند و پس از آن فرصت لازم را برای فرار داشته باشند.

وی تاکید کرد: دولت عراق باید با به عهده گرفتن وانتقال مسئولیت های بیشتری از جانب امریکا خیلی سریع برای سرکوب این جریان شورشی اقدام کند و در حقیقت ما نیازمند اتخاذ تصمیم های فوری وقاطع در این باره هستیم .
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا